Agustí Centelles Molinero, fotògraf

0
853

treballant a Sant Gervasi

Fotografies: Javier Sardá; textos: J. Sardá i J. Mestre

Agustí Centelles i el seu fill Sergi. A la imatge destacada, de Javier Sardá, Agustí Centelles, nét, al plató de l’estudi de fotografia.
Agustí Centelles i el seu fill Sergi.
A la imatge destacada, de Javier Sardá, Agustí Centelles, nét, al plató de l’estudi de fotografia.

Agustí Centelles Molinero (Agustí II) és fill de Sergi Centelles Martí i nét d’Agustí Centelles Ossó (València 1909 – Barcelona 1985), considerat un dels pares del fotoperiodisme espanyol. L’avi va haver d’abandonar el país el 1939, al final de la Guerra Civil espanyola. Després de passar per un camp de refugiats i treballar a França, va tornar el 1944 i aconseguí legalitzar la seva presència a Espanya el 1946, però les autoritats franquistes li prohibeixen exercir de fotoperiodista. Això el va convertir en un dels pioners de la fotografia industrial i publicitària a Barcelona i Espanya.

Els anys 60 la família Centelles trasllada el negoci de l’Avinguda de la Llum a la Diagonal 379, on obren d’una botiga amb atenció al públic. Poc després, el 1962, estableixen a Sant Gervasi, al carrer Ciutat de Balaguer 31, un laboratori que els permet ampliar el negoci. Ara disposen d’un departament de processament mecanitzat amb les noves tecnologies de l’època: la C41 (revelat de negatius), l’E6 (revelat de diapositives), les còpies paper, etc. Aquell laboratori industrial ha evolucionat fins convertir-se avui en un estudi digital on treballen diàriament Agustí II amb el seu pare Sergi com a assessor i assistent de luxe.

Agustí Centelles, nét i avi. Fotografies cedides per Agustí Centelles.
Agustí Centelles, nét i avi.
Fotografies cedides per Agustí Centelles.

El 1982 la família Centelles (en Sergi, la seva mare Rosalia i els dos fills Agustí —nascut el 1967— i Sílvia), trasllada la residència a Sant Gervasi, en el carrer Torres i Pujal, en un pis de nova construcció. Des dels 16 anys, doncs, la relació de Agustí II amb Sant Gervasi va passar a ser completa, vivint i treballant com ajudant del pare. Amb 25 anys va iniciar estudis de fotografia a l’IDEP, en l’especialització de la fotografia de publicitat.

El 26 de setembre de 1992 es va casar amb la Montse, i decideixen deixar de viure a Sant Gervasi per instal·lar-se a Premià, on viu la família de la dona. En aquests últims 10 anys, els clients i la feina s’ha transformat molt amb l’evolució digital i les xarxes socials. El treball és més directe amb els clients, que han incorporat departaments de màrqueting prescindint de les agències de publicitat. El treball és més profitós amb els agents de màrqueting de les empreses que entenen les diferències entre un treball d’aficionat i un de professional. El sistema digital li permet ser fotògraf i retocador, i ha assistit a cursos de Photoshop que li han aportat més especialització.

L’any 2009 la família Centelles va arribar a un acord amb el Ministeri de Cultura per gestionar i preservar el treball de l’avi i els negatius de l’època en la qual el seu avi va ser reporter de premsa. En aquell moment la Generalitat no va valorar com una cosa prioritària preservar la fotografia feta a Catalunya, cosa que el seu pare Sergi opina que ha canviat a conseqüència de decisió de la família. L’Agustí II fa de gestor de l’obra del l’avi, coordinat amb el pare, gestionant les exposicions que es van fer fins l’any 2009, cobrint les despeses de cada esdeveniment per al manteniment, transport, preservació i difusió. Actualment fan coincidir amb “la nit dels museus” un dia de portes obertes de l’estudi, on exposen l’obra de l’avi amb les màquines que va utilitzar.

20160704agusticentellesfotografotraballantsantgervasieljardi_dsc2967-copiaAgustí II defineix el treball com a fotògraf professional com una habilitat per interpretar i comunicar voluntats alienes, tot limitant la creativitat pròpia del fotògraf que anteposa a la professionalitat. En comptades ocasions, quan el pas del temps permet un cert grau de complicitat i confiança, fa una versió personal diferent de l’encàrrec, però mantenint el missatge acordat amb el client.

Dues vistes de l’estudi d’Agustí II, ple d’equipaments digitals. Fotografies de Javier Sardá
Dues vistes de l’estudi d’Agustí II, ple d’equipaments digitals.
Fotografies de Javier Sardá