Els sucres

0
113
©Rufino Uribe. Canya de sucre

Naturalment curiosos / opinió

Marc Talló i Neus Mestre

Farà dos mesos que a Catalunya es va aplicar l’impost sobre el sucre. Aquesta mesura ha generat opinions diverses, però en principi es vol que la gent deixi de consumir aquestes begudes, ja que no són bones per a la salut. Sabem per què?

En si mateix el sucre no és dolent, de fet és necessari. Quan mengem aliments amb sucre cal que els digerim per extreure’n la glucosa. La glucosa pot ser alliberada a la sang i absorbida per les cèl·lules d’arreu del cos, on és utilitzada com a font d’energia. Quan s’esgota la glucosa a la sang, llavors l’energia es pot aconseguir dels greixos que tenim emmagatzemats o bé del fetge. El fetge és un òrgan que pot sintetitzar i alliberar glucosa a la sang, funció indispensable per alguns òrgans com el cervell que només poden tenir energia a partir de la glucosa.

Encara que el sucre sigui essencial i necessari, cal vigilar de no menjar-ne en accés, ja que llavors pot tenir conseqüències negatives per a l’organisme. Aquest intentarà, per exemple, eliminar tot l’excés de glucosa a la sang per l’orina, provocant una forta deshidratació. Una altra conseqüència és que la regulació per absorbir la glucosa es col·lapsa i les cèl·lules només poden utilitzar els greixos com a font d’energia. També s’ha vist que l’excés de glucosa predisposa a tenir infeccions bacterianes i a llarg termini es pot acumular als vasos sanguinis tot malmetent-los (si això passa als ulls pot, arribar a causar defectes de la visió).

El sucre és essencial i necessari,
però cal evitar menjar-ne en accés

Per evitar-ho hi ha una hormona, la insulina, que s’encarrega de mantenir constants els nivells de glucosa a la sang. La insulina és alliberada pel pàncrees i estimula que altres òrgans com el fetge i la musculatura absorbeixin i emmagatzemin la glucosa. Les persones amb diabetis cal que s’injectin insulina després dels àpats, ja que no poden alliberar insulina per motius congènits o a causa d’una ingesta excessiva de sucres al llarg de la vida.

Per tant, cal menjar sucre, però no massa. I com ens ho fem per trobar la mesura justa? Quasi tots els aliments, poc o molt, porten sucres. El més saludable és menjar sucres acompanyats d’altres nutrients i evitar de prendre aliments que porten sucre afegit. Quan bevem una beguda que bàsicament només conté sucre, l’augment de glucosa a la sang augmenta molt i ràpidament, fent que el nostre pàncrees hagi d’alliberar molta insulina de cop. Si mengem aliments que ja tenen sucre naturalment o acompanyat d’aliments amb fibra, llavors la glucosa es va alliberant de forma gradual, ja que la fibra l’atrapa dins el tub digestiu, i el pàncrees no ha d’alliberar tanta insulina. Això mateix passa amb els cereals refinats (com la pasta o arròs blanc) comparat amb els integrals. Els que són refinats alliberen molta glucosa de cop, i els integrals, com que tenen fibra, la van alliberant a poc a poc.

Aquests dies de tanta calor les begudes fredes venen molt de gust, però abans de comprar-ne una, penseu que el vostre cos agrairà que no contingui sucres afegits, i de passada us estalviareu de pagar l’impost sobre el sucre.

Neus Mestre Farràs i Marc Talló Parra són biolegs humans, podeu fer propostes de temes a naturalmentcuriosos@gmail.com