Música en petit format a la sala Nota 79

0
55
El trio Gioconda di Vito. ©Juanjo Compairé

Arts i lletres

Juanjo Compairé

Bernat Pedrosa, director de la sala Nota79

La sala “Nota 79” és una petita sala, apareguda a començaments d’aquest any i que ofereix cada dia música en viu. Música de tota mena; música per escoltar o per ballar, perquè —com ens explica el seu director, Bernat Padrosa— la idea fonamental de la sala és la promoció de grups o solistes emergents. La sala augmenta l’oferta cultural d’un barri com el del Farró, que properament comptarà també amb la Vil·la Urània en ple rendiment.
Un cop al mes la sala dedica una sessió a la música clàssica. El diumenge 29 d’octubre va ser un plaer escoltar un trio de piano tot prenent una copa, en un ambient que recorda el dels cafès parisencs de començaments del segle XX. Perquè així Glinka, Xostakóvitx o Debussy sonen d’una manera diferent a com sonen en una gran sala de concerts. Perquè, de fet, en l’origen l’anomenada “música de cambra” era això, música per ser gaudida dintre d’una sala, en intimitat. Va actuar un trio reunit a l’escola de música de Martina Franca, una població de la Pulla, una regió italiana famosa per les seves escoles de cant. El trio “Gioconda de Vito” està dirigit per Gaetano Simone (cello), juntament amb Silvia Grasso (violí) i la intèrpret russa Liubov Gromoglasova (piano).

Silvia Grasso, violí.
Fotografia Juanjo Compairé

La major part del concert es dedicà a la música russa, des de Glinka a Rachmaninov i Xostakóvitx. L’aire melangiós de molts passatges d’aquests autors s’interromp de tant en tant per les vibracions dels cops dels staccatti i pizzicatti; els episodis vibrants s’intercalen amb altres en que l’arc frega suaument la corda. Són aspectes de la interpretació que podem copsar en un espai reduït com aquest. Com a complement, un trio d’un joveníssim Debussy, com si fos un terrós de sucre que contraresta la malenconia i l’angoixa.

El trio interpreta les peces amb molta sensibilitat i donant a cada obra el “tempo” adequat. I ens acarona amb “il rumore del tempo”, com resa el títol del llibre de Julian Barnes dedicat a Xostakóvitx. El temps fa soroll, sí, però els artistes aquest soroll el converteixen en música.

El diumenge 26 de novembre, a les 19:30 h, hi ha un nou concert del Cicle Clàssica 79: La melodia romàntica, amb Ferran Cullell, piano. En el programa hi ha obres de Mozart, Rachmaninov i Chopin.