Noves implementacions de xarxa bus i bicicleta

0
72
Joan Manel del Llano i Adrià Gomila. Fotografia de Carme Rocamora

Notícies de Sant Gervasi

Carme Rocamora (@CarmeCRS)

El vehicle privat segueix guanyant a Sant Gervasi

L’Ajuntament de Barcelona ha anat desplegant durant aquest últim mes sessions informatives sobre la nova implementació de les xarxes de carril bus i bicicleta als districtes. La intenció del Govern de Barcelona en Comú i PSC és clarament prioritzar el transport públic i sostenible enfront del vehicle privat. A Sant Gervasi es va fer el passat 26 de setembre a Vil·la Florida i hi va participar el conseller portaveu de Barcelona en Comú Joan Manel del Llano i el director de mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Adrià Gomila.

Gomila va explicar que els carrils bici s’estan implementant a la calçada, traient carrils que abans estaven destinats als vehicles motoritzats. Aquesta mesura respon a que així els ciclistes no utilitzin les voreres -que han de ser pels vianants- quan se senten insegurs per la calçada. Amb aquest canvi, els vianants “surten guanyant” perquè no se’ls hi treu l’espai de les voreres i els ciclistes també, perquè així se senten segurs anant per la calçada. Tot i així, alguns veïns van mostrar la seva disconformitat amb el fet que en zones com l’Avinguda Pau Casals, on es pot anar a un màxim de 30 quilòmetres per hora per la calçada, s’hagi destinat un carril únicament per les bicicletes i per tant se n’hagi tret un pel vehicle privat, ja que consideren que en ser un carril tan lent, els ciclistes ja poden anar suficientment segurs sense que hi hagi un carril específic per ells. En resposta, el Govern va deixar clar que ha estudiat i analitzat cada tram i cas i implementat la mesura més adient.

Carrils multifuncions

A la sessió també es van presentar els carrils bus i algunes noves línies, com és el cas de la D40, que baixarà per Balmes i anirà fins Francesc Macià per Travessera de Gràcia. També s’implementarà un nou carril bus a un tram del Passeig de Sant Gervasi. Una altra novetat introduïda va ser el fet que alguns carrils seran de diferent ús segons l’hora, una iniciativa que arreu de les grans ciutats europees fa temps que s’implementa i que suposa una gran optimització de l’espai. Així és que a un tram de l’Avinguda República Argentina, un dels carrils a l’hora punta serà carril bus, a l’hora no punta serà per càrrega i descàrrega i en horari nocturn servirà per estacionar els vehicles.

Aplicació. Es pot consultar en detall en aquesta presentació. 

Després d’aquestes explicacions el debat va ser sobre el vehicle privat i públic. Diversos veïns van demanar que no es treguin zones d’aparcament pel vehicle privat per aplicar aquestes noves mesures. Aquesta idea de la necessitat d’espais per estacionar, comuna al barri, va tenir una resposta crítica per part d’un dels participants “la calçada és pública i per tant pel transport públic i en última instància per l’estacionament de particulars”.

“La calçada és pública i per tant pel transport públic i en última instància per l’estacionament de particulars”.

A la sessió informativa hi van assistir unes 50 persones, tot i que hi va haver queixes perquè estava convocada a les 18:00h, hora difícil “per molts veïns que encara són a la feina”. En aquesta sessió, el conseller portaveu de BeC Joan Manel del Llano va excusar l’absència del regidor Daniel Mòdol, que es trobava en una altra reunió.