Quins drets tinc al comprar a través d’Internet?

0
108

Un món global /opinió

Judit Garrido Fontova

S’apropen les rebaixes i amb elles les compres online augmenten sense parar. A qui no li agrada poder comprar al moment i des de casa aquell producte que fa mesos que busca? Doncs bé, abans d’acceptar qualsevol tipus de condició que Internet ens imposa quan comprem i, sobretot, les pàgines web, hem de conèixer bé quins drets tenim quan ens convertim en consumidors online.

En què ens hem de fixar?

— Hem de comprovar que la pàgina web incorpora les dades identificatives de l’empresa que ven el producte. És a dir, la denominació, el domicili, un correu electrònic o dada de contacte, les dades d’inscripció en el Registre Mercantil, així com qualsevol altra dada que ens permeti verificar l’existència de l’entitat.

— A més a més, ens hauran d’informar de les característiques reals del producte, sense exageracions ni distorsions de la realitat. Si tenim imatges del producte, quan ens arribi a casa haurà de ser tal i com surt a les fotografies.

— Quant al preu final del producte haurem de comprovar que s’hi inclouen tots els impostos, com ara l’IVA.

— També ens hauran d’informar del nostre dret a desistir del producte. És a dir, a tornar el producte si finalment no ens el volem quedar. Per a fer-ho, tindrem catorze dies. Tanmateix, quan comprem a distància, l’empresa ens ha d’indicar tant les diferents modalitats de pagament, com ara paypal, targeta de crèdit, etc., com els terminis d’entrega del producte.

No podem oblidar que per fer una compra online prèviament acceptem els termes i condicions d’ús de la pàgina web i finalment realitzem un pagament. I això, què vol dir? Doncs que en el moment de validar el pagament estem duent a terme un contracte amb l’empresa o entitat que hi ha darrere de la corresponent pàgina web i per tant, com en tot contracte, hem d’assegurar-nos que tota la informació inclosa és correcta i que totes les parts, en aquest cas empresa i nosaltres els usuaris, estem d’acord amb les condicions de venda i compra.

Hem de tenir clar que el nostre ordenament no permet l’ús de clàusules abusives. És a dir, no hi poden haver clàusules contractuals que no hagin estat negociades individualment pel consumidor i que, en contra de la bona fe, causen en perjudici del consumidor un desequilibri en els drets i obligacions que deriven d’un contracte. Si bé nosaltres no podem negociar verbalment amb l’empresa que ven productes online, sí que podem decidir si acceptem o no, el que se’ns imposa a la seva pàgina web.

Així doncs, abans d’acceptar qualsevol compra, ja sigui o no en època de rebaixes, hem de llegir i entendre bé què ens estan oferint.

Judit Garrido Fontova és advocada especialitzada en noves tecnologies i protecció de dades