Val més evitar que curar

0
241
©Marta Trius

Salut i nutrició

Marta Trius

Vegetarians, ovolactovegetarians, vegans, naturistes, crudívors, carnívors aquestes són alguns dels corrents alimentaris amb els quals podem trobar-nos i que moltes vegades ens fan reflexionar posant en dubte les nostres pròpies creences.

Durant la conferencia Alimentació per a la gent gran que va tenir lloc el passat 28 de febrer en el Col·legi d’aparelladors, arquitectes tècnics i enginyers d’edificació de Barcelona, Jordi Valeta (tècnic en naturopatía funcional i fisioterapeuta) va parlar sobre els bons hàbits alimentaris en general i per a la tercera edat en particular.

Si bé se suposa que la nostra situació geogràfica ens permet gaudir de la saludable dieta mediterrània, sembla ser que en l’actualitat al nostre país sobrepassem el consum de greixos, cosa que provoca molts problemes de salut. Segons Jordi Valeta, un dels grans problemes avui dia són els hidrats de carboni, dels quals abusem constantment, sense saber que contenen gran quantitat de greixos i sucres.

Llavors, què hem de menjar per estar sans? La hidratació és un dels aspectes importants d’una dieta equilibrada: hem de beure aigua mineral o infusions, preferentment entre menjars; és també fonamental controlar el que prenem per sopar:“es recomana no menjar aliments freds ni crus a la nit, ni tampoc pa, cereals o patates”, recalca Jordi, ja que són aliments de difícil digestió.

Aliments naturals

Altres aliments a tenir en compte són les hortalisses i les verdures, que han de ser de temporada i convé que estiguin presents en els dos menjars principals del dia. Respecte a les fruites, el millor és menjar-les en dejú perquè no dificultin la digestió de les proteïnes. I ja que parlem de proteïnes, destacar el peix com a font principal de proteïna animal (sobretot peix blau), tenir precaució amb la carn de porc i consumir ous de qualitat (classe 0) amb moderació. I com a acompanyament de tots els plats resulta molt interessant utilitzar espècies-herbes, ja que tenen propietats antioxidants i digestives.

Els assistents es van mostrar interessats en aspectes com
l’osteoporosi, l’alzheimer o la diabetis, malalties que solen estar vinculades a edats avançades, punt en el qual Jordi Valeta es va centrar a parlar de la importància d’augmentar el consum d’aliments alcalizants i reduir el consum dels acidificants amb el que s’aconsegueix tenir bon ph sanguini (que ha d’estar entre 7’36 i 7’42) i, conseqüentment, una bona salut.

I una bona salut, valgui la redundància, no ha de dependre mai de suplements alimentaris: “avui dia recorrem massa als suplements i cal tenir molta cura amb ells perquè poden tenir efectes secundaris si no es prenen adequadament”. Per exemple el omega 3, que té propietats molt positives, pot augmentar l’efecte dels anticoagulants, per la qual cosa és necessari sempre que es recomanin de manera personalitzada i si els prenem que sigui en les dosis adequades i que estiguin fabricats amb controls estrictes. I finalment Jordi es va referir a les submanques que pot produir la presa de fàrmacs, com per exemple els antiácids que afecten a l’assimilació del complex de vitamines B, vitamina A, el calci i el fòsfor.

Per tant, a grans trets, hem de vigilar el que mengem, tenint en compte el nostre ritme de vida, mantenir una hidratació adecuada i no abusar de medicaments ni suplements alimentaris.

Respondre:

Please enter your comment!
Please enter your name here